وضعیت بارش‌ها طی تابستان در پایتخت | پیش بینی وضعیت بارش و دما در پاییز

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا سازمان هواشناسی گفت: پایتخت از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) در مقایسه با دیگر استان‌ها بدترین وضعیت را در زمینه بارش داشته است، چون طی این مدت حتی ۲۵ درصد بارش یک سال خود را دریافت نکرده است.
وضعیت بارش‌ها طی تابستان در پایتخت | پیش بینی وضعیت بارش و دما در پاییز
کد خبر : ۷۵۶۲۸

احد وظیفه درباره وضعیت دما و بارش در فصل تابستان اظهار کرد: طی تابستان امسال دمای هوای کشور حدود ۱.۵ درجه سلسیوس و دمای مرداد ماه بیش از ۲.۷ درجه بالاتر از نرمال بود. میانگین دمای هوای مردادماه سال جاری به بالاترین حد طی ۵۰ سال اخیر رسید و گرم‌ترین مردادماه کشورمان ثبت شد. البته این به مفهوم این نیست که همه شهر‌ها مرداد ماه‌های گرمی را تجربه کردند.

او ادامه داد: در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران و گلستان این‌گونه نبود، اما در استان‌های تهران، قم، مرکزی، یزد، اصفهان، خراسان جنوبی، تا حدودی کرمان، بخش‌هایی از سیستان و بلوچستان و سمنان گرم‌ترین دمای ثبت شده طی مردادماه رقم خورد. دمای هوای استان یزد ۵.۷ درجه سلسیوس بالاتر از حد نرمال بود. به عبارتی این گرما بسیار ناراحت کننده بود. شهریور نسبتا بی‌هنجاری دمایی بالایی ثبت شد، اما مانند مرداد رتبه اول را ندارد. شهریورماه میانگین دما حدود ۱.۵ درجه سلسیوس بالاتر از نرمال بود.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی درباره وضعیت بارش طی تابستان گفت: طی فصل گذشته میانگین بارش در جنوب شرق از میانگین کم‌تر بود، اما بارندگی بیش از نرمال در جنوب استان فارس، بخش‌هایی از هرمزگان، شمال غرب و سواحل گیلان و مازندران بارش دبه ثبت رسید. با این حال در کل میانگین بارش عدد خیلی درشتی محسوب نمی‌شود.

او درباره وضعیت بارش در تهران طی تابستان اظهارکرد: پایتخت در تابستان بارندگی چندانی نداشت و به‌جز بارندگی اخیر بارش دیگری نداشتیم. تهران از اول سال آبی در مقایسه با دیگر استان‌ها بدترین وضعیت را دارد، چون پایتخت ۲۵ درصد بارش یک سالش را هم نگرفته است.

رییس مرکز اقلیم و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی اضافه کرد: تهران حدود ۲۸۰ میلیمتر بارش سالانه دارد که تا امروز حدود ۲۰۸ میلیمتر بارندگی داشته است و نزدیک به ۷۲ میلیمتر بارش سالانه‌اش را کمتر دریافت کرده است. اگر این عدد را در مساحت تهران ضرب کنیم، چندین میلیارد متر مکعب آب کمتر از معمول دریافت کرده است.

وظیفه در پایان درباره پیش بینی وضعیت بارش و دما در پاییز اظهارکرد: اغلب مدل‌های عددی پیش‌بینی فصلی، بیانگر کم‌بارشی از ابتدای پاییز تا نیمه زمستان در منطقه خاورمیانه است. باید در انتظار تجربه پاییزی با هوای گرم‌تر و خشک‌تر نسبت به شرایط نرمال همچنین در نیمه اول زمستان آتی در کشور باشیم. براساس شبیه‌سازی‌های عددی و پیش‌بینی انجام شده، احتمال وقوع «لانینای ضعیف» یا فاز سرد اقیانوس آرام غربی بیشتر از سایر حالت‌ها یعنی فاز خنثی یا فاز گرم (ال‌نینو) وجود دارد و انتظار داریم از پاییز تا زمستان با توسعه لانینای ضعیف مواجه شویم.

تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان را با نصب اپیلکیشن خبرخوان گردون به سهولت دنبال کنید.
منبع :
ایسنا
مجله زندگی
ارسال نظر